در گوشه و کنارهای شهرها، یادمان‌های شهدای گمنام که برخی نیز هویت‌شان به‌وسیله آزمایش دی. ان. ‌ای شناسایی شده است، قرارگاه‌های معنوی مردم هستند.

تپه نورالشهدا كلكچال

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌در کنار این معنویت، یادمان‌های شهدا به محلی برای قرارهای دوستانه، دورهمی‌های علمی و حتی قرارهای خانوادگی نیز انتخاب می‌شوند که نمونه بارز آن را می‌توان به‌وضوح در شب‌های جمعه، ایام تعطیل و خصوصا شب‌های ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.

کهف الشهدا

نشانی:ولنجک، بلوار دانشجو، کوچه البرز

معرفی : این گلزار شهدا که غاری در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریاست، مشرف به تمام تهران است. غاری که قبل از تبدیل شدن به کهف ‌الشهدا به ‌صورت طبیعی در کوه وجود داشت و قبل از انقلاب هم سازمان زمین‌شناسی برای استقرار تجهیزات لرزه‌نگاری خود، آن را تراش زده و بزرگ‌تر کرده بود؛ اما از آن استفاده خاصی نشده و سال‌ها دست نخورده باقی مانده بود.

زیارت شهدا در هوای کوهستان

کهف الشهدا مدفن ۵ شهید دفاع مقدس است که در ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۶ مصادف با ایام فاطمیه به خاک سپرده شدند. در طول مسیر کهف الشهدا تابلوهای راهنما وجود دارند و تمام مسیر آسفالت است. در مسیر پیاده‌روی تا کهف، نیمکت‌های بسیاری برای استراحت زائران تهیه شده ‌است. برای رسیدن به ورودی غار باید از حدود ۱۰ پله بالا بروید. قسمت بالای ورودی غار به ‌صورت نیم‌ دایره است و آیه ۱۶ سوره کهف در محیط این نیم‌ دایره حک شده است. ۵ سنگ قبر سمت چپ کهف الشهدا قرار دارد که قبر وسط، مزار شهید مجید ابوطالبی است که بعد از سالها پیکر او شناسایی شده و چهار قبر دیگر به نام شهدای گمنام مزین شده‌اند.

مادر شهید ابوطالبی می گوید:چند بار پسرم را در اتاق سنگی سفیدی دیدم که به من می‌گفت من برگشته‌ام چرا به سراغ من نمی‌آیید. همین خواب سبب می‌شود تا مادر درخواست بررسی موضوع را بدهند. در پی خواب‌های مادر شهید، مادر و برادر تست DNA می‌دهند و اطلاعات به دست آمده با اطلاعات حاصل از شناسایی شهدای گمنام تطبیق داده می‌شود. نتیجه این بررسی‌ها تطابق نمونه ژنتیکی مادر شهید با یکی از شهدای دفن شده در کهف الشهدا بود. پس از اینکه این مادر برای اولین بار وارد کهف الشهدا می‌شود، می گوید این غار همان فضایی است که در خواب می‌دیده است.

یک ایستگاه صلواتی دائمی در محوطه بیرون غار احداث شده است. در روزهای عادی، خودرو تا جلوی غار بالا می‌رود و نیازی به پیاده‌روی نیست؛ اما در روزهای خاص که برنامه‌های مذهبی در کهف الشهدا برقرار است، زائران باید خودروهای خود را در خیابان های اطراف پارک و باقی مسیر را پیاده طی کنند.

تپه نورالشهدا

نشانی: بوستان جمشیدیه، ارتفاعات کلکچال

معرفی: این تپه که در ایستگاه ۴ کلکچال و در ارتفاع ۲۵۶۹ متری واقع شده، مزار ۸تن از رزمندگان گمنام جنگ تحمیلی است که پیکر آنها در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ از جماران تشییع و در این مکان به خاک سپرده شد.

مزار شهدای گمنام

محوطه تپه نور الشهدا ۳ هکتار مساحت دارد و دارای قسمت‌های مختلفی از جمله حسینیه، باند فرود هلیکوپتر، برج یادمان به ارتفاع ۴۰ متر و امکانات امدادی و خدماتی است. تپه نور الشهدا چند مسیر صعود از مناطق نیاوران، حصارک و دربند دارد. بهترین مسیر صعود آن از محل بوستان جمشیدیه است که دارای امکانات مختلف همچون روشنایی در شب، مسیر حفاظت شده، سرویس‌های بهداشتی و امکانات امدادی است.

کد خبر 877030
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha